• Miss, Mister,
    My name is MG, i'm a french film student of 22 years old...
     
    Yersterday, Canal+ diffused the last part of "Speer und ER" " Speer et hitler -L'architecte du Diable-"
    i realy enjoyed your docu-fiction and will be realy happy to get a press file / production file of the film
    this is my adress :
    ... 
     
    The second thing, screenwritting / directing
    concerning the suposed good, reason, sub-text of the film:
    the director / screenwrittor of the film might be very touched to meet the concerned man, but, i'm realy confused to understand that Speer is saw as a victim, and the all film is directed for the audience to feel sad, pity, guilty about or for him...
     
    what does  the screenplay wanna say, or excuse... what does it want us to feel and understand? The film is realy distrubing when it's directed...and look to be politicly engaged to save him, and detaches him of problem of morality, as excused by the director .
    the Speer's character is used in a single dramatic way, detached or concerned, when it look good to be, leaving to Hitler every responsabilies.
     
    it's a single psychological, so subjective version of the title named man story.
    the prison sequences are well done, but why does the screenplay want me to feel bad for him, why should i ?
    threre is an obvious wished way of telling that story, choosed against morality.
     
    Speer children interviews are the only orignal, interesting elements of it, wich ironicaly, contrast the directed part, more depth, and subtilities, doubts concerning Speer and their own father.
     
    Concerning the form,
    It's an exelent film, realy well directed, and edited, and i liked "the story" as fiction anyway, done with a crew of very good professionel,the photography is well used, and the actors done a  good performance,even if Speer's actor, famous actor in germany (i know that!) looks like Oliver Stone.Costumes... and above all decors are great!!!
    I liked to fallow it .
     
    I doubt you'll answer me, 'cause of the point of views and the answers i want...
    i'll be please to get, if it exists in english, the shooting script in pdf if possible, and the screenwriter / director  note, to come back on it...
    just tell me i'm wrong to think that way... i'll feel better.
     
    In the hope of your answer,
    please trust in my salutation.
     
    MG

    votre commentaire
  • Réussir une synthèse.

    Ce documentaire-fiction est l'oeuvre du cinéaste Heinrich Breloer, qui a personnellement rencontré Albert Speer quelques mois avant sa mort. Un homme « affable, charmeur, serviable », qui lui proposa « très gentiment de consulter son journal intime ». L'idée de raconter à la fois la vie d'une famille allemande pendant le IIIe Reich et le procès de Nuremberg ne vint que plus tard à Breloer. En reconstituant le parcours d'Albert Speer, il allait réussir cette synthèse. D'autant qu'au fil des années, le portrait plutôt flatteur que l'architecte s'était construit commençait à perdre des couleurs. Ainsi découvrait-on que l'« artiste-créateur détaché des réalités » qu'il prétendait être avait été au plus près des réalités du pouvoir : ami et confident d'Hitler, ministre de la Guerre à partir de 1942, il autorisa des constructions dans certains camps de concentration. L'architecte officiel du Reich ne pouvait ignorer les réalités et les horreurs de la Shoah. Autant d'éléments qui, connus au moment de Nuremberg, lui auraient valu la peine capitale.

    Talent d'organisateur.

    Partant du procès, le film est bâti sur une habile alternance de flash-back (des scènes jouées par des comédiens), de documents d'archives et d'interviews. Servi par une reconstitution minutieuse des décors, il revient sur le parcours de ce militant exemplaire qu'était Speer, de son inscription au parti nazi, en 1931, jusqu'à sa chute. On le voit donc servir les projets mégalomaniaques puis criminels de son idole sans le moindre état d'âme. Son talent d'organisateur en tant que ministre de la Guerre contribua d'ailleurs à allonger la durée du conflit. Pour étayer le propos, le réalisateur a rencontré les enfants de Speer, qui parlent pour la première fois. Ils se souviennent ainsi avec effroi et des images sont là pour le rappeler qu'ils ont sauté sur les genoux d'Hitler. Et ils disent toute la difficulté d'évacuer ces moments. « Ce qu'on lit dans le regard des enfants de Speer confrontés aux documents qui accablent leur père, souligne Heinrich Breloer, aucune image de fiction ne peut le restituer. »

    « L'Architecte du diable », sur Canal +. Demain à 20 h 55 : 1e partie; lundi 14 novembre à 22 h 30 : 2e partie; mardi 15 novembre à 22 h 20 : 3e partie


    votre commentaire
  • an article, in french for those who understand it... i moslty agree  with it...

    DIMANCHE 13 NOVEMBRE
    L'architecte d'Hitler

    Docu-fiction sur Albert Speer. L'architecture sert-elle, comme la géographie, à la guerre ?

    Speer et Hitler, l'architecte du diable.

    Canal Plus, 20 h 50.

    D'aucuns diront que le docu-fiction est au documentaire ce que Reader Digest est à la littérature. Car le genre est bâtard. Qui plus est pour traiter d'une période où il y a des images d'archives et encore des témoins. Certes, il y a l'excuse d'attirer le chaland sur un sujet âpre (les relations entre Hitler et Speer, son architecte, accessoirement ministre de l'Armement) sur près de cinq heures. Oublions les faux débats comme ceux qui ont étayé la diffusion de Hitler, la naissance du mal sur TF1 (le véritable scandale était les coupes de la chaîne... et l'interprétation de Carlyle) ou la sortie du magistral

    la Chute. La</personname /> réalité, même dans ce qu'elle a de plus monstrueux, comme la monstruosité, même dans ce qu'elle a de plus humain, doivent être représentées, quand bien même ce serait par le prisme fictionnel. Là n'est pas le problème. Ce qui est gênant, c'est le mélange des genres.

    Une tranche d'archives, un brin de témoignages, une couche de reconstitution, et c'est parti pour près de cinq heures d'un film dont on se demande où il va. Est-ce un décryptage d'une architecture totalitaire ? Non ! Et c'est dommage. Est-ce une analyse psychologique de Speer ? Las ! cela frise parfois cet exercice de style périlleux. Mais, de fait, c'est dans la partie fictionnelle que le film est le plus dérangeant. Passons sur un Hitler frappé de conjonctivite et un Speer aux allures de sous-Oliver Stone. Ce qui pose problème, c'est qu'on a parfois l'impression de voir un plaidoyer en faveur d'un homme qui ne pouvait pas ne pas savoir ce qui se cachait derrière les rêves de grandeur architecturale de Hitler et qui a alimenté sa mégalomanie et sa folie. Heureusement, les témoignages, tant des historiens que des proches de Speer, sont remarquables, non pas seulement parce qu'ils sont souvent inédits, mais surtout parce qu'ils mettent en perspective l'ensemble du propos.

    La suite lundi à 22 h 30

    et mardi à 22 h 25.

    Sébastien Homer


    votre commentaire
  • SPEER & HITLER, L'ARCHITECTE DU DIABLE

    traduction and analyse in english and progress...

    lève le voile sur un personnage central du régime nazi : Albert Speer.
    Ce docu-fiction est construit en trois parties, qui correspondent aux trois temps de la vie publique de cet homme :
    les années de pouvoir et la guerre, le procès de Nuremberg,
    l'emprisonnement et la publication de ses Mémoires.
    Le film entremêle les images d'archives, les scènes
    de fiction dans l'intimité d'Hitler et d'Albert Speer,
    de Speer au procès de Nuremberg et dans la prison de Spandau,
    enfin les entretiens réalisés par Heinrich Breloer
    avec les enfants de Speer.


    Light on Albert Speer, a central Character of the Nazi's regim,
    done in three acts, one for each key public life time of the popular achitect.

    Years of war and power / Nuremberg case / prison and memories publication.

    the film is cut by film archives of the second world war period, as news repport and documantaries... fiction scenes and reconstitutions about H and Speers in their "private relation"... Speer at the nurmeberg process, and in Spandau's prison... edited in between of Speer's children interviews, talking about their realtions with him, and the secrets he owned.

    That said, let's move on...

    This film is a very dangerous exercice  and gives us : Speer as a victim.
    tries us to excuse or understand this man, only because of his art connection, so under minded...humanist philosophy...and it was directed that way with talent and style... this film NEED to be crossed over with other sources and books... can't be take as ultimate truth... but as an only  version of it...

    Speer send himself to devil...

    Did he knew about hiltler plans? did he tried to stop him or it? was he involved in... to what level... could he only ignore it? The film will never realy aswer this questions but only leave a doubt behind ...a maybe...

    it gives a reconstituion of the historical facts, and will make some hypotheses about the man he was...the way he thought in a very please way... and tries to make the audience sad, to feel pity about him... only contrasted by his own children, less "directed" and more honnest about the one he was...

    I can understand the man's dreams and faith trough art, but can't agree with his political values... he's firts a man, then an architect... and finaly a nazi minister... don't try to make me cry please! I'm realy confused about this docu-fiction...can't realy understand it meaning and goal...

    He might had no choice (even more than other), and wanted to let his name in history... did it need an " anyhow" ?

    commentaries are welcome on cinematorama@gmail.com will be under paste...give me your opinion, i'm effraid to understand the wrong goal of this film...


    votre commentaire
  • Anthem is a film that explores the fundamental question,
    "What does the Constitution of The United States say?"
    Anthem presents a personal vision of the Constitution,
    and how a single comment, "I'm moving to France,"
    can come to stand for the greater dream of acceptance and self-worth.

    Filmed on location in College Station and McKinney,
    Texas as well as Paris and Normandy, France.

    "Anthem has to be one of the most unbiased,
    fair and interesting assessments of the American people
    and the American constitution I've seen."
    Susan Adkins

    2005 REMI AWARD DOCUMENTARY WORLDFEST HOUSTON

    2005 Official Selection CNFF Kearney, NE
    2005 Official Selection Golden Film Festival Golden, CO
    2005 Official Selection Love Bug Film Festival Cat Spring, TX

    Director: Dean J. Augustin       

    Awards:
    2005 REMI AWARD DOCUMENTARY WORLDFEST HOUSTON

    Film Festivals:
    2005 – CNFF – Kearney, NE – Official Selection
    2005 - Golden Film Festival - Golden, CO - Official Selection
    2005 - Love Bug Film Festival - Cat Spring, TX - Official Selection


    votre commentaire


    Suivre le flux RSS des articles de cette rubrique
    Suivre le flux RSS des commentaires de cette rubrique